Wijziging uitzendtechniek

Beeldprobleem sinds 20 november?

Met ingang van 20 november 2012 zendt een aantal zenders uit in een nieuwe uitzendtechniek.

Merk je dat je sinds deze datum geen of minder goede ontvangst hebt van de zenders Nederland 1 HD, RTL 4 HD, RTL 8 HD / Penthouse HD, Discovery HD Showcase, National Geographic Channel HD en Brava HD?

Al eerder wijzigde de volgende zenders van uitzendtechniek:
Nederland 2 HD, SBS6 HD, Boomerang, FoxLife, Discovery Science, Investigation Discovery Science, Investigation Discovery, HumorTV, Holland Doc, Zappelin/Zapp 24, Eredivisie Live 1 HD, Journaal 24/Best 24, Body in Balance, Disney Channel Benelux en Private Spice.

Zie je bij deze zenders de schermmelding “Geen signaal” in beeld? Of juist blokjes of strepen die voor een verminderde beeldkwaliteit zorgen? Controleer eerst of je beeld hebt op de zender Nederland 3 (HD). Heb je net als bij de hierboven vermelde zenders geen beeld op deze zender?  Neem dan contact met ons op.

Je hebt beeld op Nederland 3 (HD)? Volg dan het stappenplan hieronder om de storing op te lossen:

Stap 1: Laad de nieuwe zenderlijst in!

Ontvangers van CanalDigitaal laden automatisch de nieuwe zenderlijst in. Dit zijn de merken/typen: Philips DSR7121, DSR7141 en DSR8121 en M7 DSR 8141 en M7 SAT801.

Laadt je satellietontvanger niet automatisch de nieuwe zenderlijst in, dan zal dit handmatig moeten gebeuren.
Je hebt daarbij de keuze tussen de SD- en de HD-zenderlijst. Kies voor de HD-zenderlijst als je zowel over een HD-ontvanger als een dubbele kop (DUO-LNB) aan je schotelantenne beschikt. Krijg je na het inladen van de zenderlijst nog steeds de melding “Geen signaal”?
Controleer dan of je schotelantenne en DUO-LNB nog goed uitgericht staan.

  • Harde wind en extreem weer kunnen er in de loop van de tijd voor gezorgd hebben dat je schotel niet meer helemaal goed uitgericht staat.
  • Vanaf 18 september merk je dan ineens dat het beeld wegvalt of dat de kwaliteit minder is geworden.

Je krijgt een melding “Gecodeerd signaal” op je scherm?

Maak je gebruik van een standaard satellietontvanger?
Kijk dan in de handleiding van je ontvanger of raadpleeg de website van de fabrikant van de ontvanger over hoe je nieuwe software kunt inladen.

Maak je gebruik van de CI-module (insteekkaart) van CanalDigitaal?
Download dan hieronder een instructie voor het inladen van nieuwe software.

Download instructie voor het inladen van nieuwe software voor de CI-module

Heb je na het volgen van deze stappen nog geen beeld of heb je nog steeds last van een verminderde beeldkwaliteit, neem dan contact met ons op.

[hr_invisible]

Veelgestelde vragen:

1. Wat is er veranderd aan de uitzendtechniek bij sommige tv-zenders?

Met de nieuwe uitzendtechniek kan meer informatie worden verstuurd. Zo kan CanalDigitaal meer (HD-)zenders doorgeven en maken we efficiënter gebruik van de beschikbare bandbreedte van de satellieten met behoud van kwaliteit.

2. Wanneer is deze nieuwe uitzendtechniek in gebruik genomen?

Sinds 20 november 2012 is een aantal zenders in een nieuwe techniek gaan uitzenden.

3. Om welke tv-zenders gaat het?

De zenders die met een nieuwe techniek uitzenden zijn:
Nederland1 HD, RTL4 HD, RTL8 HD / Penthouse HD, Discovery HD Showcase, National Geographic Channel HD en Brava HD.

Al eerder – sinds 18 september 2012 – zijn de volgende zenders overgestapt van uitzendtechniek: Nederland 2 HD, SBS 6 HD, Boomerang, FOXlife, Discovery Science, Investigation Discovery, HumorTV, HollandDoc, Z@ppelin, Eredivisie Live 1HD, Journaal24 / Best 24, Body in Balance, Disney Channel Benelux en Private Spice.

Gepland voor 22 januari 2013 staan: RTL7 HD, RTL5 HD, Net5 HD, één HD, Canvas HD, Veronica HD / Disney HD en Nederland3 HD.

4. Hoe merk je dat de uitzendtechniek voor een aantal zenders gewijzigd is?

De meeste klanten van CanalDigitaal merken niets van de wijziging. De satellietontvangers van CanalDigitaal laden automatisch de zenderlijst voor de nieuwe uitzendtechniek in. Informatie over het handmatig inladen van zenderlijsten in ontvangers vind je op www.ikverhuismee.tv.

Als je schotel niet meer helemaal goed uitgericht staat kan de beeldkwaliteit verminderd zijn of je ziet een bepaalde schermmelding. Volg het stappenplan om de storing op te lossen.

5. Wat zijn de frequentiegegevens van de transponder?

De gegevens van transponder 3208 zijn:
Frequentie: 11856 Verticaal
SymbolRate: 27500
Fec: 2/3 (gewijzigd op 20-11-2012)
Modulatie: 8PSK

 

 

Reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *